diumenge, 13 de desembre del 2009

LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA

Des que som petits, les persones anem adquirint i desenvolupant una capacitat relacionada amb el fet de saber quan podem parlar o quan hem de callar, i també sobre què apralr, amb qui, on, per què i com. És a dir , des de la nostra infantesa, adquirim coneixements no només de gramàtica de la nostra primera llengua sinó que també aprenem els seus registres; som capaços de formar pat de diferents situacions comunicatives i d'avaluar la nostra participació o la dels altres.
Podem afirmar, com esmenta Loayza, que aquesta competència és integral, ja que també inclou actituds, valors i motivacions relacinades amb la llengua, amb les seves característiques i els seus usos, i amb els latres sistemes de comunicació en general. Naturalment, l'adquisició d'aquesta capacitat ha d'estar lligada a una experiència social, a unes necessitats, a unes motivacions i a una acció.
Als anys 70, Gumperz i Hymes van postular l'existència d'una competència comunicativa, que comprèn el que un parlant-oient real ha de saber per comunicar-se de manera eficaç en situacions culturalment significatives. Per a ells, doncs, un conjunt de normes quue es van adquirint al llarg del procés de socialització.
Com veiem, doncs, aquesta competència comunicativa exigeix no només l'habilitat d'utilitzar una llengua, sinó, a més, de saber-se situar en el context comunicatiu de cada comunitat específica, en les seves formes socials, culturals i ideològiques.
La competència comunicativa es manifesta tant en els sistemes primaris de comunicació com en els sistemes secundaris.
Els sistemes primàris són els de la comunicació quotidiana. Serveixen per a l'intercanvi comunicatiu, necessari per a tots els rols que implica la vida en societat: una trucada telefònica, una carta, una nota, un cartell, una notícia, etc...

QUÈ ÉS COMPETÈNCIA COMUNICATIVA?
La competència comunicativa és le terme més general per definir la capacitat comunicativa d'una persona, capacitat que abraça tant al coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. L'adquisició d'aquesta competència es configura a partir de l'experiència social, les necessitats i motivacions, i l'acció, que és alhora una font renovadora de motivacions, necessitats i experiències.
COMPONENTS DE LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA:
-Competència lingüística/gramatical
-Competència sociolingüïstica
-Competència discursiva
-Competència estratègica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada